dimarts, 2 de febrer del 2010

Podem activar la innovació d’una empresa amb la creació artística?

D’això voldríem parlar avui una mica més a fons. Notem que en l’ambient d’avui, la paraula creativitat s’utilitza a tot arreu, sovint, amb una certa ambigüitat. Aquí doncs, parlem de creativitat artística i d’exemples pràctics.

En altres textos ja hem comentat l’impacte que la gent creativa en acció pot produir en l’educació dels nens i dels adults, en la cohesió social, la promoció del ciutadà i el diàleg intercultural.

Però avui voldríem dir alguna cosa en concret sobre què passa i què podria passar a les empreses. Ho farem, sense massa teoria, tot comentant alguns exemples d’aquest àmbit.
Hem seleccionat uns tallers artístics que es celebren a les empreses i un joc que s’ofereix al personal i que ofereix una experiència creativa.
En el camp de la formació i entrenament per l’empresa, us proposem un taller internacional per a dirigents amb exercicis de creativitat artística als espais urbans de Barcelona.

Una peça molt interessant: us adjuntem una presentació tipus ppt que explica a empresaris el valor de la creativitat artística per a activar la innovació de producte, en la creació de marca, en recursos humans i en comunicació. Ho explica de forma molt entenedora i concreta, com si ho hagués escrit un enginyer.

D’exemples pràctics, n’hi ha. Nomes cal veure què busquem i saber-ho adaptar a cada cas.
Sobre els tallers a les empreses: parlem de Marsella. Aquesta ciutat està desenvolupant la seva candidatura con Capital Europea amb Tallers artístics a diversos llocs de la ciutat, especialment a les empreses. Les oportunitats hi son i prenen formes molt divertides, unes més superficials, altres van realment a estimular la creativitat artística al personal de l’empresa: http://ateliers-candidature.blogspilotes.marseille-provence2013.fr/
El joc a l’empresa ens ve de Mataró i porta un nom de pel·lícula: Lovework... Es tracta d’un joc aplicable a un sector d’empresa molt determinat. Segur que és una bona idea i que es que se’n pot trobar d’altres de semblants

Document: “Proyecto Lovework”. Tecnocampus de Mataró
Un altre exemple passa per Barcelona, encara que ve de Nova York: es un seminari per a estimular la creativitat a dirigents d’empresa per la via de la creació artística, tot aprofitant espais públics de la ciutat: http://creativityworkshopbarcelona.eventbrite.com/
Què en diu la UE?

Aquesta vegada podem dir que ha parlat clar. Disposem del resum de l’estudi que la direcció general d’educació i cultura va encarregar a la consultora KEA i traduïda per la Generalitat. Es diu “Impacte de la cultura en la creativitat”, és clar i facilita la feina en aquest camp sense patir d’ambigüitats. O sigui, que no tenim excuses. Insisteixo en la claredat, per que , últimament estem flotant en un núvol de “creativitats i ciutats creatives” que no diu d’on ve ni on va. Sembla una paraula màgica que il·lumina tot el que toca. Amics, esteu avisats.
Document: “L’impacte de la cultura en la creativitat
Si en voleu saber més us recomanem la versió original i integral en diapositives, realitzada per una consultora internacional, interessant i pràctica.
Document: “The Impact of Culture on Creativity”. KEA, empreses i ciutats creatives.