dilluns, 31 de març del 2014

NOTES DE LA TERTULIA DEL DISABTE 15 DE MARÇ



Assistents: Dolors Renau, Ana Manau, Cristina Viñas, Santiago Guillén, Caterina Guillén


Per començar la tertúlia varem recordar tota la feina que hem estat fent per dinamitzar les tertúlies i que no es converteixin en un diàleg en paral·lel i poc connectat entre si. Es a dir que tenim molt d’interès en el què vosaltres podeu aportar a les tertúlies en forma de mail o participació al facebook o de paraula, com a resposta al que escrivim i parlem. El que és important és que puguem valorar tota la feina feta per tots el participants.

I també estem començant a posar una operació en marxa. Voldríem la vostra participació, ajuda i opinió.  El nostre objectiu és ajudar a promocionar alguns projectes amb crowfounding a Verkami, www.verkami.com.
Amb el crowfounding es financen  projectes amb petites aportacions de tots. Nosaltres volem seleccionar projectes "art+innovació social" que son una mica més difícils de vendre, perquè l’objectiu no te un producte material. 

El que volem fer es ajudar  a que la presentació sigui clara i efectiva, i fer-ne un seguiment i  una valoració de l'impacte social   ( amb indicadors) . Això hauria de millorar la qualitat de forma continuada.

****
Aquesta tertúlia comencem amb la ponència de la Cristina Viñas. Recordem que ella mateixa ja es presentava aixi:

Cristina Viñas, licenciada en filosofía y letras en la rama de filología, traductora e intérprete jurado por el Ministerio de Cultura Alemán, formadora intercultural, asesora pedagógica y formadora de profesorado. Ha trabajado durante 25 años tanto como profesora de idiomas (castellano, francés, inglés, francés y alemán) entre otros en la Universidad de Zaragoza así como en diferentes escuelas en Alemania compaginando la enseñanza con la interpretación lingüística, colaborando con empresas e instituciones como la OCDE. Actualmente, trabaja en Deutsche Akademie en Sant Cugat del Vallès como directora de pedagogía.
www.deutsche-akademie.com
Cristina Viñas nos animará a reflexionar conjuntamente sobre los pilares de una buena enseñanza y un aprendizaje exitoso, además de incidir en qué necesita el tándem docente-alumn@s para que el proceso y el resultado del aprendizaje de idiomas sea satisfactorio para tod@s y nos expondrá las posibles diferentes etapas por las que podemos pasar a la hora de aprender una lengua y cómo superar todas ellas con alegría y sin el clásico “esfuerzo”. 


Nota: Os envío este video porque me ha encantado y en consecuencia, quería compartirlo.
Es impresionante y tiene mucho que ver con lo que pienso sobre educación
http://vimeo.com/52948258







 ***

¿Nuevo idioma, nueva mentalidad?

Algunes notes de la seva ponència :

  • La base de la pedagogia és ser capaços de escoltar, veure, sentir sense jutjar. És important no jutjar per donar l’espai que necessita un alumn@ per poder aprendre. La psiconeuroinmunologia des de un punt de vista neuronal, defensa que l’aprenentatge no es pot donar en situació de estrés.  
  • “Si el professor creu en l’ alumne, l’alumne aprèn” El mestr@ ha de ser capaç d’acompanyar l'alumn@ en aquest procés sense interferir amb les seves expectatives, sobretot si son negatives, i creure en el alumne.
  • Per això el professorat necessita una bona formació i molt de suport per anar treballant.
  •  El pensament vertical i l’ horitzontal. L’educador ha de treballar en el pensament vertical de l’alumn@. El pensament vertical és aquell que tenim de nosaltres mateixos, l’autoconcepte interior, el mestr@ ha d’estar atent a com se sent l’alumn@. Els pensaments que tenim d’un mateix que poden ser promotors de les nostres destreses o poden ser un obstacle. Treballar perquè l’alumn@ tingui un pensament vertical positiu amb atenció positiva. El mestr@ s’ha de mostrar com un agent coocreatiu i demostrant que l’alumn@es capaç de aconseguir uns objectius realistes. Els mestres han de ser capaços de treballar oblidant els prejudicis, ni donar per sabut coses que no sabem.

  • El pensament horitzontal es aquell que tenim amb l’exterior el que veiem al nostre voltant. Esta clar que aquests dos pensaments s’influeixen mútuament.
  • És bàsic que el mestr@ recordi les dues “H” humilitat i humor.
  • De la part més teòrica per aprendre una llengua el mètode que la Cristina ens proposa és aprendre primer els verbs i els adverbis, i més endavant els adjectius per no comença a jutjar des d’un principi.
  • La actitud del professor ha de : ser positiva , buscar la connexió amb l’alumne, ser flexible
  • Un llibre que ha proposat : Ana Mateu “El elemento”
  • Una pel·lícula “un maestro entre maestros”
  • “No podemos vivir siempre de zanahorias”. No hem de oblidar que es en el present que hem de ser capaços d’aconseguir els objectius , parlem del present no del futur.
  • Mostrar interès genuí pels demès.
  • Boris Cyrulnik ens parla de la resiliència.( www.redsistemica.com.ar/articulo85-1.htm)
  •  
  • Una mirada nova a partir de una fitxa que no encaixa, la mirada d’aquest alumn@ és importantíssima per aprendre. Tots els alumn@s aporten perquè no hi hagi una jerarquia.
  • El mètode no és tan important com la actitud del educador; per això, ens sorprèn com algú amb poca experiència en la educació aconsegueix que tots els alumn@s aprenguin.
  •  En alemany el verb esta al final de la frase es a dir que la part important de la frase està al final i l’ oient ha de esperar fins el final amb atenció.

Espero que aquestes notes hagin refrescat la memòria a tots els vareu venir i als que no us pot donar una idea de les coses interessantissimes que varem parlar. 

Recordem també que a la pròxima tertúlia vindrà en Roberto Carballo a les 11h (www.robertocarballo.com) el dia 12 d’abril al Café de la Mirta.